Alltom2:s statistik-sammanställning i kontext förklarar varför regeringen nödgades i regleringsbrevet till KBV 2017 tog bort att KBV ska ”arbeta med identifierade problembilder”. KBV i sin tur försökte gömma sig bakom sekretess. länk

Statligt räddningsområde är där Kustbevakning och sjöpolis är operativa. I viss mån kan de vara på kommunalt område. Dessa resurser samt landets justitieminister Morgan Johansson är uppenbarligen faktaresistenta när det gäller var olyckorna sker och att ”problemet” de lägger ned så mycket kraft på inte ens är mätbart.  Rättsväsendet: ”ter sig mer som nykterhetspolitik” [än sjösäkerhet].

Sjörättsinstitutet: ”(…) det verkar uppenbart att såväl våra domstolar som polisen, kustbevakningen, åklagarmyndigheterna och inte minst de åtalade själva måste lägga ner orimligt mycket tid och arbete på dessa ur risk- och skadesynpunkt mestadels harmlösa förseelser. Någon motsvarighet till denna ansamling av struntmål har vi inte sett på något annat rättsområde och inte heller i något annat lands sjörätt.”

”Resursbrist”


Prislapp 1.
Dessa normativa nykterhetspolitiska lagar – som vi här kan konstatera saknar offer – är en bidragande orsak till att exempelvis gärningsmannen utpekad av den våldtagna 12-åriga flickan – pga resursbrist – inte utreds.

Prislapp 2. Kustbevakningen som får allt de äskar.



Sådana här resursslösande prioriteringar av våra makthavare och brottsbekämpande resurser är således inte till för medborgarnas bästa – utan för särintressens bästa – vilket GW exakt prickande in 2008 och 2012: ”En pilsner för mycket till lunch”


Tibergs fallstudie förtydligad nedan. De 350 domarna 1994 till 2013 är grovt sjöfylleri varav endast 17 av dem har lett till död eller allvarlig kroppskada. 19 år med 17 allvarliga olycksutgångar. Det ger knappt 1 person per år – samtliga faller under den gamla lagen.

Källa: http://www.batfolket.se/wp-content/uploads/2017/02/Vitbok-batfolket.pdf stycke 3.2


När man påstår att olyckorna gått ned tack vare promillelagen så far man med osanning. 
Olyckorna har stadigt gått ned sedan 1971.

Alltom02 vill framföra ett speciellt tack för gott samarbete till Jonas Ekblad på Transportstyrelsen som gått i pension.

Den som vill veta Danmarks promillegräns på sjön. Den finns här på www.soefartsstyrelsen.dk Sidan översatt Google här