Svenska båtunionen SBU


Nedan en ”0,2-fyllo” enligt Svenska Båtunionen och politikers märkliga uppfattning på väg hem efter normal social samvaro som på land eller som ska ro ut ett extra ankare inför annalkande vindkantring.
Och liknande har hänt! Organisationen båtfolket.se berättar.

SBU och SXK skrev gemensamt i januari bland annat
(endast ca 9 månader innan presentationen av Morgans riggade utredning!) 
”I sak kvarstår bedömningen att olycksstatistiken runt 0,2 promille inte har påverkats av lagen och därför inte motiverar den automatiska straffregeln”.
Vad hände under de 9 månaderna som fick SBU att ändra sig helt från sin gemensamma skrivelse med SXK? Här kan du tillskriva SBU.

SBU och Svenska Kryssarklubben (SXK) gav Sveriges expert på sjörätt Hugo Tiberg/SjörättsInstitutet ett uppdrag att sätta ihop en skrivelse – Omprövning av sjöfyllerilagstiftning.(odaterad).
Kritiken mot lagstiftningen som framförs är omfattande och torrsakligt.
Men när SBU bytte styrelseordförande från Bengt Gärde till Christer Eriksson så litar inte SBU längre på en av Sveriges få sakkunniga professorer utan mer på Morgan Johanssons falsarium till utredning som SBU dessutom vet om är helt tokig.
Den starkaste orsaken är sannolikt att SBU lade sig platta för starka politiska påtryckningar – vilket definitivt inte främjar trafiksjösäkerheten och med den märkliga förklaringen – vi vet inte varför vi tillstyrkte den.
Här kastades lagens avsikt samt vad SBU säger sig verka för – ökad sjösäkerhet – överbord säger alla instanser och statistiken. Även SXK har tystnat trots denna skrivelse till regeringen.

Och när en riksdagsledamot önskade få en artikel publicerad i SBU:s tidning BÅTLIV blev svaret:

SBU:s tidning BÅTLIV: NU VAKNAR FÖRBUDSIVRARNA.
SBU NYTT: SBU skall inte bara stå vid sidan utan delta aktivt i utvecklingen av sjösäkerhetsfrågor. Det finns inget i statistiken som visar att sjöfyllerilagen som den nu ser ut skulle ha någon sjösäkerhetsfrämjande effekt.
SBU, SjörättsInstutet m.fl tillskriver regeringen: Med 2010 års ”sjöpromillelag” kriminaliseras båtförare med så låga alkoholnivåer att de inte har relevans för sjösäkerheten.
Lasse Bengtsson i SBU:s tidning Båtliv: Vi har en regering och en majoritet (?) i riksdag som gett efter för den alerta nykterhetsmaffian.
Lasse Bengtsson i SBU:s tidning Båtliv: Jag har kollat med riksdagsmän som uttalat är båtlivsvänner om att rätta till galenskaperna i lagen med resultat blev noll – enligt dom är principen ”lagt kort ligger”.
Lasse Bengtsson i SBU:s tidning Båtliv: Hut går hem.
Tidningen BÅTLIV: Ett för stort inflytande på lagstiftningen från en stark nykterhetslobbygrupp.
(Var är den gruppen nu – och SBU? – när precis allting säger att de som omkommer av alkohol inte omfattas av lagen?)
Tidningen BÅTLIV: Ger eloge till båtfolket.se Vi får nu se om regeringen har vad som krävs för att avskaffa lagen och tillsammans med oss inom SBU skapar en enhetlog nordisk lagstiiftning som betydligt bättre motsvarar faktiska förhållanden idag.
Tidningen BÅTLIV: Lagen har tillämpats i fem år och det finns all anledning att titta på lagens konsekvenser för den enskilde båtägaren. (och så listas ett par fall, som den som rodde ut för att flytta ankaret för att vara på den säkra sidan.)
Tidningen skärgården. SBU LÄGGER SIG PLATT FÖR FÖRBUDSIVRARE,

Vi har bara en enkel fråga till SBU/NYKTERHETSRÖRELSEN – Offren på sjön med alkohol är i stor majoritet mot dem som inte omfattas av lagens avgränsningar.
Lagen gick ut på ökad trafiksjösäkerhet/alkohol – det vällovliga syftet – men varför är ni nu helt tysta när lagen de facto omfattar endast 0,5 offer/år ? vilket ni vet och visste om – före Morgan Johanssons beställningsverk till utredning.

Det finns många märkliga turer om SBU efter den ”nye” ordföranden Christer Eriksson som tog över efter Bengt Gärde – som då gick SBU kuppartat och utan mandat gick bakom ryggen på sina medlemmar för att sluta verka för en förändring av promillelagen. Länk.