Sjöfyllerilagen från 2010 är ett fullständigt haveri, och ett skräckexempel på just slarvig nykriminalisering.


Tipsa gärna alltom02 om något du anser bör hamna här. alltom02promillepasjon(a)gmail.com


Artikel från 2012 men högaktuell.

“När Kustbevakningen påstår att den nya lagen medfört att färre båtägare seglar fel i farleder, att de nu kan stoppa förare som inte kan hantera sin båtar osv, är det alltså grundlöst. När de försäkrar oss medborgare att det blivit säkrare med den nya lagen så är de ute på djupt vatten”


2017.08.31

“Kändisarna stod bakom SBU:s syn på promille”


2017.08.27
“Två riksdagsledamöter ryter till i en debattartikel. Sjöfyllerilagen leder inte till bättre sjösäkerhet”.


2017.08.24

MHF “Ni far med osanning om fylleri på sjön”.

MHF går desperat över ån efter vatten – bokstavligen – och sedan förnekar sig vara ett särintresse!
L-O sjöström är samme person som påstod att kändisarna i “kändisartikeln” är “halvolkoholiserade”.
SBU stod med på artikeln med ca 170.000 medlemmar (länk). Se artikel “Livet ombord” ovan:
“Kändisarna stod bakom SBU:s syn på promille”


16.06.21. En skål för friheten!
“Men vi som inte vill bli räddade, vad ska vi göra? Det blir allt svårare att låsa dörren. För folkhälsopolisiära verksamheten har nu som ett zombievirus tagit sig in i Rosenbad”


16.07.23. Justitiedep. krav på KBV kräver att 0,2-lagen utvärderas.
Nu ställs press på utvärderingen!


2017.06.04.

Så till lagstiftarna: utvärdera, som ni lovat! Och när ni fått svart på vitt att lagen är baserad på moralism och klåfingrighet snarare än på fakta – “ombestäm er”!


16.07.28. GP. Allt kan inte lösas med lagstiftning.
Innan vi ropar på lagstiftning, bör vi dock fundera på om det problem vi vill lösa är värt priset. Moraliska menings-
skiljaktigheter och brist på moraliskt ansvarstagande kan inte lagstiftas bort. De kan bara undertryckas till ett ganska högt pris.


2017. 08. 03

En “journalist” på GP, Lovisa Olsson agerar kommunikatör åt särintressen. Vägrar besvara någons mejl.
Detta är ett pågående “case” med GP och alltom02 får säkerligen god anledning att återkomma om detta.


16.05.03 KBV drar nitlott, hovrätten friar!
Rättsväsendet som var emot lagen friar hellre än fäller


16.03.17

Expressen ställer Ullenhag mot väggen med 0,2-lagen.


…vad ska gubben säga – som efter ett par groggar rodde ut med sin gummibåt för att rätta till en ankarlina – och fick 30 000 i böter för sjöfylleri?


16.05.03. Artikel Skärgården
Politikerna vägrar svara även denna debattör, ger därmed kritikerna mot lagen indirekt rätt!


16.05.02. Båtfolkets nyhetsbrev
Hade 0,2, hamnar i en vansinneskarusell med KBV som ger sig på samtliga ombord. 22.000 i böter!


16.03.03
F.d sjösäkerhetsexpert på Sjöfartsverket kritiserar: Nykterhetspolitiska skäl försämrar sjösäkerheten.
– Hur länge kan civilutskottet hålla på utan att 
förtroendet urholkas?


15.12.30
Samma rätt bör gälla för umgänge i skärgården som i stan. 
”Man ska vara nykter i en trafikmiljö”. Sjöfyllerilagen är lika orimlig som det vore med en 0,2-lag för fotgängare som ska korsa en gata, skriver Aktionsgruppen Båtfolket.

DEN SOM INTE är insatt i vad lagen innebär kan göra tankeexperimentet att införa 0.2 promille för alla fotgängare som korsar en gata med motiveringen att man ska vara nykter i en trafikmiljö. Den som dristar sig till att gå över gatan efter att ha druckit ett glas vin riskerar dagsböter i nivå med straffsatsen för ringa misshandel…läs mer genom att klicka på loggan.


15.10.13
Nej igen för översyn.


15.10.02
Ulf Brunnberg: “Det rör sig om inget mindre än ett överdrivet förmynderi och jag måste 
ifrågasätta, och har inte Sveriges politiker viktigare saker att oroa sig för?”


EXPRESSEN 15.09.12
Ulf Elfving: “titta på effekterna av den rigida sjöfyllerilagen”.


15.08.27
båtfolket.se attackerar igen KBV’s propaganda, “KATTENS LEK MED RÅTTAN


15.07.21
En artikel som fick stor spridning då många MITTI tidningar publicerade den. Den spreds även mycket på FACEBOOK. SPRITPOLISEN JAGAR BÅTÄGARE I ONÖDAN


15.08.09
ABSURD SVENSK LAGSTIFTNING SKAPAR SVENSKA SJÖFYLLERISTER


15.06.22
Transportstyrelsen bekräftar: Sjöfyllerilag missar dödsolyckor.
– De flesta omkommer i båtar som inte omfattas av den här lagen, säger Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen


15.04.27  (Sjö)-polisen leker katt och råtta, en pengafråga?
Trollingfiskade, 0,32 promille, 18 300kr i böter


15.03.24  Prof. M. Edenius:  “Vi kan inte lagstifta bort riskerna med livet”


GALET NYKTERHETSKRAV BLOCKERAR BÅTLIVET


Juni 2014.
SJÖFYLLERILAGEN ÄR EN REN MORALLAG.


Nr 4 2014.
F.d sjösäkerhetsexpert samt sjökaptener kritiserar lagen.


TIO METER i 3 KNOP PÅ KUSTBEVAKNINGENS ANMODAN KOSTADE 25.000kr!


POLIS KRITISERAR: “VÄGAR OCH HAV KAN INTE JÄMFÖRAS”
Som polis får man stå till svars för varenda lag som stiftats i Sverige de senaste hundra åren. Hur tänkte ni och varför?


Ifrågasätter Kustbevakningen


SJÖFYLLERILAGEN MÅSTE ANPASSAS TILL BÅTLIVET.


LAG OM SJÖFYLLA GER SÄMRE SJÖSÄKERHET. Nu ser Sveriges regering över sjöfyllerilagen.
(S)-politiker: Människor som bor nära kusten, exempelvis i Gävle och Östhammar, menar att lagen slår snett. De väljer små och osäkra båtar för att kunna ta ett glas vin innan turen.


Kryssarklubbens uppvaktade regeringen och överlämnade en skrivelse.


Moderater: Reglera inte sönder det svenska båtlivet



 

Hugo Tiberg, prof. em. sjörätt
SVERIGE ! VAKNA FÖR BÅTLIVET !
dagens lagstiftare och byråkrater tycks, liksom polis och domare, på detta område leva isolerade från den verklighet de ska reglera och hantera.


VAKNA POLITIKER, BÅT-OCH BRANSCHORGANISATIONER !


f.d expert sjöräddning Sjöfartsverket Ulf Hallström
ÄR SJÖFYLLERILAGEN VERKLIGEN EN SJÖSÄKERHETSPOLITISK LAGSTIFTNING ?


 

Vi har alltså en rattonykterhetsgräns som är så fininställd att den som just rakat sig
och använt rakvatten får ett utslag på 0,2 till 0,4.


REGERINGEN TIGER OM SJÖFYLLERILAGEN.


 SvD OPINION

Under senare år har det stiftats ogenomtänkta lagar som tjänat syftet för politiker att visa handlingskraft eller tillfredsställa företrädare för okunniga opinioner.