Kärnfakta om justitieministerns utredning. (från sidan 182 och framåt)Utredningen är behäftad av brister och sakfel.
Vi lyfter här en av flera och låter remisser med mera angående utredningen tala sitt tydliga språk om de övriga bristerna/felen.

 

Sid 233: Det finns med andra ord ett klart samband mellan alkoholpåverkan och dödsolyckor till sjöss. 20 omkomna, eller 16 procent av de omkomna med alkohol i kroppen, hade upp till 0,5 promille alkohol i blodet. Statistiken talar alltså för ett tydligt samband mellan alkohol- påverkan och olyckor till sjöss.

 

Sid 227: Några, 13 respektive 7 omkomna, eller 16 procent av de omkomna med alkohol i kroppen, hade mellan 0,0 och 0,2 [13st] respektive 0,2 och 0,5 [7st] promille alkohol i blodet, se figur 9.8. (127st totalt med alkohol, Alltom02 not)  Enligt företrädare för Transportstyrelsen hade ingen av de i statistiken redovisade omkomna med alkohol kroppen legat så länge i vattnet att alkoholen hade kunnat bildas efter döden.

 Att skriva och åberopa lagliga promillenivåer – ”omkomna med alkohol i kroppen, hade mellan 0,0 och 0,2” = 13st av 20st – och att utredaren här kan se ett tydligt samband med olyckor/alkohol – det är mycket anmärkningsvärt på helt lagliga nivåer, speciellt i kontrast att det på autobahn till stora delar råder fri fart och där är lagligt med upp till 0,5 promille.
Tar man med de med exakt det som utredaren skriver, mellan 0,0 promille och 0,2 och säger de med alkohol i kroppen, då blir det ca 50%, inte 16%.

 Alltom02 har detaljstuderat de 20st (16%) av olyckorna mellan åren 2011 och 2018. Alltom02 kommer fram till (på Transportstyrelsens (TS) underlag) följande: 
En stor del av de som omkommer har varit alkohol-påverkade och inte en försumbar andel av dem, 16 procent [20st över 8 år, 2,5 offer/år] har haft förhållandevis låga alkoholhalter (upp till 0,5 promille) i blodet.
Statistiken talar alltså för ett tydligt samband mellan alkoholpåverkan och olyckor till sjöss”. 
Det ”tydliga sambandet” – om man inte förändrar verkligheten – ser ut så här av de 20st;

6st har jäst i vattnet så att lite laglig alkohol har bildats. 14 kvar av ”sambandet”.
9st är under 0,2 promille, 5 kvar.
2st är förtöjda segelbåtar, båda med 0,48p. 3 kvar.
1 roddbåt med 0,21p. 2 kvar.
1 förtöjd båt med 0,25p. 1 kvar och det är en båt under under 15knop med 0,26p i en insjö. Kvar blir noll i samband.

Sjörättsinstitutet har gjort en fallstudie av domar sedan 1994 som visar på precis samma sak som Alltom02:s fallstudie 2011 till 2018 – det finns inga olyckor som faller inom promillelagens kriterier.
Utredarens 16 procent av de omkomna med alkohol i kroppen, försöker således stödja sig på promillehalter som är till övervägande del är lagliga men nämner inte de detaljer som Alltom02 tagit fram ovan, att av de 20st kan ingen av dem tillskrivas promillelagen. Det är förtöjda båtar osv som utredaren medvetet tar ett ojuste spjärn emot. Att utredaren därtill ser ett tydligt olyckssamband med lagliga promillehalter, där bör verkligen en förklaring i utredningen framgå, men tyvärr inte.
Vad utredaren struntar i att ca 50 procenten av olyckorna är under 0,2 promille inberäknat de mellan 0,0 promille och 0,2 promille, de övriga ca 50 procenten faller under promillen som alltid varit olaglig.
Det är närmast en bedrift att lyckas snickra ihop en lag som riktar sig till en kategori som är helt olycksfri sedan 1994 och sedan försvara lagen med den drucknes envishet.