alltom02promillepasjon.se

  • Öka teckenstorlek
  • Standard teckenstorlek
  • Minska teckenstorlek
Start En lag utan legitimitet, Prof.Tiberg/Edenius

En lag utan legitimitet

"Nya regeln om sjöfylleri förnedrande för båtförare"

DN Debatt - Söndag 6 mars 2011

Experter på sjörätt: Den nya gränsen för sjöfylleri är inte sakligt motiverad utan leder till felprioriterade bevakningsresurser och kriminalisering av vardagslivet.

Förra året ändrades gränserna för sjöfylleri i Sjölagen. Nu är gränsen satt till 0,2 promille precis som i vägtrafiken. Kustbevakningen har också fått möjlighet att göra rutinmässiga nykterhetskontroller utan misstanke om brott och antalet båtförare som har anmälts för onykterhet har ökat kraftigt sedan förra året. Lagändringen är inte sakligt motiverad och underbyggd utan speglar politikers klåfingrighet på ett område de knappast känner till. Den nya lagen förnedrar ansvarstagande båtförare, skriver professorerna Hugo Tiberg och Mats Edenius.

Våren 2010 ändrades sjölagens fylleriregel. Den nya regeln omfattar båtar och fartyg om minst 10 meter eller med en fart av minst 15 knop. För dessa har lagstiftarna fullt ut likställt sjötrafik med vägtrafik och därför satt en ny gräns för ”sjöfylla” till 0,2 promille samt tillåtit rutinmässiga kontroller utan misstanke om brott.

Vi är kritiska till förändringen. Vi menar att säkerhet ska balanseras mot hur människor vill leva sina liv såväl till vardags som på fritid och att lag ska vara sakligt motiverad och väl underbyggd. Så är inte fallet här. Ändringen speglar politikers klåfingrighet på ett område de knappast känner till. Den har lett till felprioritering av bevakningsresurser, utsatt människor för kontroll utan saklig grund och medfört opåkallad kriminalisering av vardaglig livsföring

Motivet som med emfas framhållits från ansvariga politiker är trafiksäkerhet. Men riskerna till sjöss handlar inte mycket om trafik, och det saknas påvisat samband mellan sjösäkerhet och de låga promillegränser som nu införts. I ett undersökt material om 350 sjöfylleridomar (1994 – 2010, kommer våren 2011 på Jure Förlag) har sjutton fall av död eller allvarlig kroppsskada befunnits orsakade av berusning över 1 promille, medan ett enda sådant förekommer med lägre påverkan, som enligt domstolen inte behöver ha orsakat olyckan.

Lagpropositionens likställande av båt- och biltrafik är missriktad. Det är knappast ”körning” som är det svåra eller viktiga vid båtfart, utan bedömningar och beaktande av sjö och väder. Även den rena körningen – som närmast berör motorbåtar – har en annan karaktär. Margina­lerna är mycket större än på väg, och i trängre passager är hastigheten ofta begränsad. Inte heller är faciliteterna som på land. Den som druckit en öl kan inte ta bussen eller för rimligt pris kalla på taxi. För hemfärden med egen båt har hittills gällt att ingen får dricka sig oförmögen att säkert fylla sin funktion. Den regeln har fyllt behoven.

Propositionens tal om trafik ger intrycket att den nya regeln ska gälla bara för den som ”kör”. Så är dock inte fallet. Lagstiftaren har infört sin ”trafikbestämda” promillegräns i ett gällande regelverk för sjösäkerhet som omfattar även den som ”i övrigt fullgör en uppgift av väsentligt betydelse för säkerheten till sjöss”. Det innebär att alla möjliga funktioner som är väsentliga för sjösäkerheten omfattas av 0,2-regeln – befälhavarskap, navigering, utkik och maskinarbete – inklusive uppgifter som många gånger utförs i hamn. För alla föreskrivs 0,2-gränsen som en fast regel utan appell, även för den som skött och kan sköta sin funktion utan anmärkning. Frågan blir inte längre om var och en är nykter nog för sin syssla utan om någon har 0.2 promille! Det blir legitimt – formellt faktiskt ett åliggande – att kontrollen utsträcks till snart sagt envar som kan ha en roll för säkerheten ombord. Ska lagen tillämpas som den är skriven får vi alla räkna med påhälsning och blåsning ombord.

Sommarens facit är en våg av prickningar, i många fall i gränslandet kring 0,2 promille – mest strafförelägganden, men en påtagligt ökad ström av rättsfall har också börjat nå domstolarna. Kustbevakningen kommenterar sin insats som en framgång och talar om uppdagade ”mörkertal”. Egentligen handlar det om att personer haffats som man tidigare inte haft anledning att stoppa eftersom de fört sina båtar utan anmärkning och utan fara för andra. Vad som skett är en nykriminalisering – förbud på områden som alltid varit fria. Denna nyskapade brottslighet sker med hjälp av rutinmässiga kontroller och belastar rättsväsendet med otaliga utredningar.

Domstolarna har hakat på. I höstas fällde Uddevalla tingsrätt en båtägare med 0,2 promille fastän han bara släppt förtöjningen och ännu inte satt igång motorn, något som under tidigare gällande lag ansågs principiellt straffritt. Och nyligen har Svea hovrätt knäsatt principen att man ska dömas efter alkoholhalt oavsett påvisade risker. En båtförare som till exempel kört med måttlig hastighet på en öppen fjärd kan dömas till höga böter oavsett om risken för en olycka varit obefintlig.

Det är inte något fylleri som stoppas med den nya regeln, utan vanligt måltidsdrickande. De som berörs är närmast båtfolk som valt båten som sommarstuga och skärgårdsbor som behöver den för allehanda ärenden. De har alla rimligt krav på saklig grund för ingrepp i sitt vardagsliv. Sjösäkerhetsrådet har redovisat stadigt sjunkande siffror på båtolyckor under senare år, och sjöpolisen finner alkoholrelaterade båtolyckor ligga kvar på en konstant låg nivå, trots fler och snabbare båtar. Det måste vara något fel med en lag som utan anförd statistikgrund förbjuder skärgårdsbon att ta en öl på grund av möjligheten att behöva korsa fjärden i något ärende, och hindrar den ankrade båtsemestraren att ta ett glas vin till laxen för att en möjlig trängsel i viken eller störande sjögång kan ge anledning till byte av ankarplats. Därtill påtvingar lagen besökande från utlandet ett förmyndarskap som saknar motstycke i varje annat land.

Ingen seriös bedömare förespråkar berusning på sjön. Vi förespråkar över huvud taget inte berusning. Men en lag får inte stiftas utifrån populistiska slogans om att alkohol och båt­körning ”inte hör ihop”. Den nya regeln är förnedrande för båtfolket och ett uttryck för styrning som går stick i stäv mot politikernas allmänna intentioner att inte använda den makt de fått till att dirigera väljarnas liv i detalj. Regleringar som påverkar folks valda livsföring ska grundas i påvisade behov och utformas på ett kunnigt och rationellt sätt. För att bli efterlevda måste lagarna vara förankrade i vårt rättsmedvetande. Motreaktionen är tydlig. Bland båtfolk myntas nu begreppet ”pilsnerfylla”, inte värre ansett än att få en parkeringsbot. Om lagar även i framtiden stiftas på samma bristfälliga sätt som denna sjölagsändring finns skäl för ökad oro.

Vem står bakom en pilsnerlag? Låt oss få lagen snarast övervägd igen, med verkligt beaktande av sådana synpunkter som lagstiftare skall ta hänsyn till, med rimliga, kloka gränsdragningar både ifråga om de båtar och de funktioner som ska omfattas av regeln och en sakligt motiverad promillegräns. För alla politiker som vill lyssna och förstå så borde detta vara en självklarhet. I annat fall kommer lagen få ett ytterligare löjets skimmer över sig och, dessvärre, epitetet ”sjöfyllerist” att mista sin allvarliga och rättmätiga innebörd.


Hugo Tiberg
Professor i sjörätt
Stockholms universitet

Mats Edenius
Professor i informationssystem
Uppsala universitet

 

Kommentarer  

 
+2 #9 ljungbergarn 2011-06-05 09:26
Hej Uffe.
Nejdå, inte glömt, titta under media en bit ned. Alltom02 är nog lite överambitiös för att leva upp till namnet och få bort lagen. :D
Du har helt rätt, krogarna har det svårt, ett givet resultat när politikerna går in och detaljstyr på något de inte har kunskaper om. Jag såg själv med egna ögon hur tomt det var, ovanligt att kunna lägga till utan behöva ligga på bredd. Bra att du lyfter frågan Uffe. Centerns Gustav Andersson fick själv uppleva detta och vill gärna få in rapporter, samt övrig skärgårdsnäring som tar stryk av lagen.
epost:gustav.andersson@polit ik.sll.se
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+5 #8 Uffe 2011-06-05 00:00
håller helt med om vad du skriver. men du glömde ta upp dom stackars resturang ägarna lr dom som arenderar. dom har tappat stor del av deras omsättning o kommer säkert få stänga ner!!!
man har tappat stor del av tjusningen av att känna friheten o lugnet över skärgården nu känner man sej förföljd o kriminell även om man inte har druckit.
mer frihet under ansvar.
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+39 #7 ljungbergarn 2011-05-04 11:01
Har funderat på Gunnars kloka ord "Frihet under ansvar till sjöss var en urgammal rätt som vi borde ha värnat om".
Nu har RÅ bett HD om översyn av lagen, se under Media.
Det kan inte uteslutas att HD kan att anse körkort ska ryka.
Lagar smygs på oss, "fribåts"-ägarna är nog nästa grupp som kommer att ny-kriminilaseras, de om några borde ta och värna om friheten innan det är för sent, vilket går bra att göra här, dvs eposta politikerna via de möjligheter som arbetats fram här.
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+41 #6 ljungbergarn 2011-05-01 19:48
Säger inte detta allt?:
I ett undersökt material om 350 sjöfylleridomar (1994 – 2010, kommer våren 2011 på Jure Förlag) har sjutton fall av död eller allvarlig kroppsskada befunnits orsakade av berusning över 1 promille, medan ett enda sådant förekommer med lägre påverkan, som enligt domstolen inte behöver ha orsakat olyckan.
Lägg därtill statistiken, små båtar, insjöar, inga flytvästar.
En mycket saklig artikel av de båda Professorerna.
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+43 #5 ljungbergarn 2011-04-30 09:55
Instämmer Sven. Bl.a öborna har ett elände med denna lag.
Finns ju inga taxistolpar på öarna och sjötaxi, dyrt, finns inte tillgängligt utom på få platser, och framkörningstid en kan vara lång. De med tvingas helt enkelt bli "gärningsmän".
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+48 #4 Sven Spiegelberg 2011-04-26 21:21
Kloka ord av Hugo Tiberg. Lagen är osaklig och skapar ett kraftigt politikerförakt . Kustbevakningen har fått hybris och föraktas av många som helt i onödan blivit kriminella. Det ger orimliga sociala konsekvenser för oss som lever med båt i vardagen.
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+59 #3 ljungbergarn 2011-04-14 14:01
Gunnar. det är inte för sent.
Vi har politikerna bundna till utvärderingen, den är huggen i sten.
Jag kan inte se att de kan krypa undan den. Jo, de kan allt, men löftet finns lite överallt av alla partier.
Förvisso har KD och S sagt att de byter det, men de övriga partierna, de kan knappast.
Hjälps vi bara åt att maila politikerna om detta så påverkar vi, jag vet.
Ja, vi behandlas nu av våra politiker och av beväpnad KBV som om vi vore Somaliapirater..
bordas av karska nitiska wannabepoliser.
Hälsar Ola
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+63 #2 Gunnar Svanborg 2011-04-13 22:09
Instämmer till 100%.

Frihet under ansvar till sjöss var en urgammal rätt som vi borde ha värnat om.

Kustbevakningen har blivit poliser med rätt att godtyckligt och helt utan orsak eller misstanke kränka vår integritet. De har fått nya polisliknande uniformer och ska alltid bära pistol som poliser - det behövdes inte tidigare när de "bara" skulle jaga knark, sprit och vapensmugglare samt kontrollera att yrkesjöfarten respekterade våra lagar ur t.ex. miljösynpunkt.

Men en semesterseglare som druckit en pilsner är väl ett större hot, som motiverar pistolbeväpning .
Citera | Anmäl till administratören
 
 
+136 #1 Henrik Wernersson 2011-03-11 09:52
Instämmer helt och hållet i eran skrivelse.

MVH

Henrik Wernersson
Fagersta
Citera | Anmäl till administratören
 

Lägg till kommentar


Säkerhetskod
Uppdatera


Stoppa vansinneslagen 0,2 promille på sjön

"...men jag vill gärna upprepa att vi
(redan) har
en lag som fungerar väl
när det gäller sjöfylleri
"
"I vårt gäng här finns det...
...som är domare inom sjöräddningen"
Yvonne Andersson, Kristdemokraterna

Inloggning

RÖSTA!

Tror du att politikerna kommer hålla löftena om utvärderingen?
 

Rösta!

Har du ändrat ditt beteende på sjön sedan den nya lagen infördes?
 

RÖSTA !

Vad tycker du om 0,2-lagen nu när du satt dig in i lagen?
 

RÖSTA !

Skulle du köpa en båt på över 10meter 15knop nu när du känner till lagen ?
 
Länka till oss!